Belang van Vitamine D2 gebruik

Hoe belangrijk is vitamine D?
Vitamines zijn stoffen die de mens nodig heeft om het lichaam gezond te houden. Uw botten zijn opgebouwd uit kalk en fosfaat. Vitamine D zorgt ervoor dat kalk en fosfaat via de darm worden opgenomen in uw bloed. Daarna zorgt vitamine D ervoor dat deze stoffen vanuit het bloed in uw botten komen.
Waar is vitamine D2 goed voor?
Wat doet vitamine D?
  • Minder kans op infecties doordat het immuunsysteem versterkt wordt.
  • Goede groei en botontwikkeling bij kinderen.
  • De tanden en botten worden én blijven sterk, waardoor je minder kans hebt op tandproblemen, botvervormingen (rachitis) en botontkalking (osteoporose)
Waar zit vitamine D2 in?
Vitamine D komt in voedingsmiddelen voor in twee vormen: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). Beiden worden gevormd onder invloed van ultraviolette straling (uv-straling). Deze straling is onderdeel van zonlicht. Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels.

Hoeveel vitamine D2 per dag?
De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA (Europese Voedselveiligheidsautoriteit)) adviseert daarom maximaal 100 microgram vitamine D per dag voor volwassenen. In de Nederlandse wet is vastgelegd dat een voedingssupplement maximaal 25 microgram mag bevatten
Is een teveel aan vitamine D schadelijk?
En bij vitamine D3 is meer niet beter. Langdurige doseringen boven de aanvaardbare bovengrens van 100 microgram per dag kan leiden tot kalkafzettingen in het lichaam. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot schade aan de nieren. Teveel zonlicht mag dan schadelijk zijn voor de huid, het leidt niet tot teveel vitamine D3.
Welke ziekte veroorzaakt vitamine D-tekort?
Vitamine D-tekort wordt niet langer alleen maar gerelateerd aan het optreden van osteomalacie, rachitis en osteoporose. Er bestaat een causaal verband met de spierfunctie en met het functioneren van ons afweersysteem.

Waarom vitamine D in de ochtend?
Daarbij kan het lastig zijn om het nemen van supplementen of medicijnen over de dag te spreiden. Daarom maak je er het beste een gewoonte van om deze in de ochtend te nemen. Je kan deze dan innemen bij je ontbijt, wat bovendien voor een betere opname van het supplement zorgt.

Koop hier je Vitamine D2


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *